מגזר העסקים הקטנים והבינוניים מהווה את התשתית לפעילות הכלכלית בישראל. הוא מהווה את הבסיס לצמחיה הכלכלית ומקור ליצירת מקומות תעסוקה חדשים.

נכון לשנת 2010, פעלו בישראל כ-478 אלף עסקים המוגדרים כעסקים קטנים ובינוניים (עסקים המעסיקים פחות מ-100 עובדים) אשר היוו כ-99% מכלל העסקים בישראל.

מס' העסקים הקטנים והבינוניים בישראל גדל בממוצע רב שנתי בכ-3% לשנה – מדי שנה מוקמים כ-10% עסקים חדשים ובמקביל נסגרים כ-7% מהעסקים (בהשוואה לשנה הקודמת).

 

מה הם הקשיים העיקריים של עסקים קטנים ובינוניים?

חוסר מודעות ונגישות לידע ניהולי ומקצועי לקידום העסק ושיפור שרידותו
היעדר תכנון והעדר אסטרטגיה לעסק
היעדר ניסיון
גורמים פיננסיים (מסגרות אשראי ניהול הון חוזר)
תחרות
עירוב בין הפרטי לעסקי

 

כיצד אימון עסקי בשיטת SUN עוזר לבעלי עסקים קטנים ובינוניים?

התפקיד של המאמן בתהליך של SUN הוא לעזור לבעל העסק ללמוד איך להפיק תוצאות עסקיות רצויות, תוך כדי שמירה על רמת רווחה אישית גבוהה (well being).

בדרך כלל בעל העסק נמצא לבד בחזית ובמקביל עליו לנהל גם את תחומי החיים האחרים שלו כמו משפחה, זוגיות, חברים, פנאי ועוד. התהליך באימון של SUN נוגע ומשלב את כל תחומי החיים אם המתאמן מעוניין בכך.

במפגש הראשון בעל העסק מגדיר אילו תוצאות הוא רוצה להשיג בתהליך האימון.

לאחר מכן נבנה את החזון של העסק: לשם מה הוא קיים? למי הוא פונה?

נתאמן ונלמד כיצד מתנהל עסק. מה הם יעדיו? כיצד מתמודדים עם קשיים? כיצד מתנהלים מול הבנקים, הספקים והלקוחות, מול ניהול משאבי האנוש של הארגון וכיצד נערכים לצמיחה עסקית.

האימון נמשך בדרך כלל בין 4 חודשים לחצי שנה ומתבצע באמצעות שימוש בשאילת שאלות, הקשבה, אחריות אישית ולמידה.

האימון הוא אינטראקטיבי. המאמן והלקוח הינם שותפים לתהליך.

בסוף התהליך המתאמן לא רק שישיג את התוצאות שהגדיר לעצמו בתהליך, אלא יהיו לו גם את הטכניקות ו"ארגז הכלים" להפיק תוצאות חדשות בעסק ובתחומיי חייו האחרים.

 

"אי אפשר ללמד אדם דבר, ניתן לעזור לו לגלות זאת מתוך עצמו". גלילאו גלילאי